Baia, un spațiu în continuă transformare

Bunul gust si eleganta unei locuinte depind aproape în totalitate de felul în care este amenajat respectivul spatiu. Stilul ambiental corespunde individualitatii noastre, ne identifica si ne defineste ca personalitate. Astfel, ideile si maniera de decorare trebuie sa duca în final la un stil unitar si distins, o combinatie perfecta între finisaje si decoratiuni interioare.

Diversitatea produselor existente pe piata autohtona a amenajarilor interioare i-a determinat pe cei mai multi dintre români sa-si doreasca daca nu în toata casa, macar în anumita camera, sa aiba fie un mobilier deosebit, fie un ansamblu ambiental unic. De aceea, unii pun în practica ideile cele mai îndraznete pe care le au sau apeleaza la firme de arhitectura pentru a-si crea interioare dintre cele mai interesante.

„Pentru a crea de fiecare data lucrari originale, oferim proiectare arhitecturala pentru amenajarea interioarelor propuse de catre clientii nostri, iar pe parcursul executiei oferim consultanta în alegerea produselor de decoratiuni interioare. Persoanele cu un statut social peste mediu au dorinta de a-si investi banii în primul rând în sporirea confortului locuintei. Ca o consecinta a acestui fapt, în ultimii ani s-a constatat o continua crestere pe piata româneasca a sectorului de decoratiuni interioare. Acest fapt este reflectat si prin aparitia a nenumarate firme care se ocupa de comercializarea acestor produse. Clientii au gusturi diferite, majoritatea îsi aleg marfa în functie de raportul calitate-pret, de bugetul alocat amenajarii si de calitatea materialelor cumparate“, ne-a declarat Irina Valentina Constantin, managerul de la Knox Design, una din firmele de amenajari interioare din Bucuresti.

Astfel, chiar si salile de baie au devenit spatii în care imaginatia arhitectilor, combinata uneori cu cea a proprietarilor, a transformat aceste încaperi oferindu-le pe lânga functionalitate sporita si un ambient special.

„Proverbul conform caruia casa e acolo unde-ti este inima, e cât se poate de adevarat. Propriul camin trebuie sa ne reflecte ideile si sentimentele, trebuie sa fie locul cu care ne identificam în momentul în care deschidem usa“, a precizat Adrian Petcu, din cadrul departamentului marketing de la Villeroy&Boch. Produsele noastre se adreseaza high life-ului, deoarece îmbina calitatea si designul la cele mai înalte standarde, a adaugat Petcu.

„În general publicul român alege gama de obiecte sanitare din categoria medium, ceea ce înseamna ca este apreciata calitatea acestor produse (portelan, culoare, forma, functionalitate), dar exista si un segment format din cei cu venituri peste medie si mari din partea caruia exigentele cresc în special la capitolul design“, a afirmat Ibolya Beres, marketing manager la Cesarom.

Tendinte

Ambientarea bailor necesita realizarea unui echilibru între estetic, functional, util si decorativ. Unde este cazul, trebuie operate modificari constructive care vizeaza crearea unui spatiu amplu, degajat, fluid si foarte luminos care ofera posibilitatea unei miscari libere.

„Se poarta nuante pastelate, dar noi recomandam clientilor sa cumpere ceea ce cred de cuviinta. Bineînteles ca ne place si noua când avem un client informat, pretentios, care stie ce vrea, dar aceasta este o raritate în comertul românesc“, a afirmat Daniel Baran, director general la firma Liane.

Culorile calde dau senzatia ca accesoriile decorative si spatiile sunt mai apropiate decât în realitate, prin urmare pentru marirea spatiului se recomanda folosirea culorilor reci care dau extensie de dimensiune.

„Majoritatea cumparatorilor prefera produse cromate, însa exista si clienti care doresc stilul retro, cu nuanta de vechi (produse patinate), precum si combinatia crom cu auriu“, este de parere Mircea Surdulescu, director general la Urbis Armaturi Sanitare.

În privinta evolutiei pietei autohtone Radu Stefanescu, director depozit ceramica la Romstal este de parere ca „acest sector urmeaza trendul întregii economii, dar începe sa se sesizeze faptul ca la achizitionare cumparatorii au început sa acorde o atentie mai mare în alegerea produselor. Ei se ghideaza în ordine cronologica dupa pret, model si în ultimul rând culoare. Piata româneasca a decoratiunilor interioare este în crestere, dar cu produse de slaba calitate sau prost aranjate, nu se tine cont de sfatul unui specialist si se merge pe mâna faiantarului care din economie de timp alege placi nepotrivite estetic cu anumite ambiente. Noi recomandam clientilor sa tina cont de sugestiile unui arhitect sau designer atunci când doresc sa-si amenajeze casa“.

Sunt moderne combinatiile de culori originale, placajele ceramice decupate, iar accentele decorative ale încaperii trebuie sa fie potrivite stilului si personalitatii fiecaruia.

„În general, peste 95% din productia oricarei fabrici de profil din Europa este concentrata pe culoarea alb, deoarece alte culori sunt mult mai putin acceptate. Daca setul de obiecte sanitare este alcatuit dintr-o singura culoare se va armoniza perfect cu restul ambientului din baie (culoarea peretilor, a pardoselii, a cazii de baie – care în zilele noastre se realizeaza aproape în totalitate din acril, si nu din fonta emailata), dar si cu elementele suplimentare care exista într-a camera de baie (prosop, halat, alte elemente decorative etc.). Ca producatori, recomandam culoarea alb pentru obiecte sanitare, o culoare care se armonizeaza în orice ambient“, a afirmat Gabriel Dinescu, director executiv al firmei Bianca România.

Un alt jucator important pe acesta piata este Cesarom, producator a peste 150 de modele de placi de ceramica si pardoseli a caror gama de culori variaza de la nuante calde, telurice de bej, gri, verde (familiile Roka, Lucinda, Viva, Ritmo, Retro) la nuante puternice de albastru, roz, negru (Stil, Aqua, Vigorosa), cu texturi line amintind de dunele de nisip sau marmura (Natura, Flamenco), ori linii moderne, geometrice (Charisma, Domino). În atmosfera pe care o creeaza aceste combinatii se regasesc personalitatea si starea sufleteasca a fiecaruia în armonie cu culorile naturale. „Pentru anul viitor exista mai multe tendinte la moda din care amintim: nuante tari, greu de obtinut ca rosu coral, verde smarald, albastru indigo, cu aspect lucios, culori extrem de trendy ca roz, mov, fistic, bej, cacao cu lapte, galben în culori uni, lucioase sau mate, cu texturi simple sau reliefate si cele elegante ca alb , crem, bej, maron furnir cu aspect mat satinat sau lucios transparent“, a afirmat marketing managerul de la Cesarom.

Vizavi de noile tendinte în decorarea bailor, oficialii de la Romstal sunt de parere ca, în prezent „culorile predominante sunt verde, albastru si bleu.

De asemenea, directorului general Dan Dobrescu de la Dan Serv Trading’96, societate care se ocupa cu comercializarea produselor din gresie, faianta si mamura considera ca „din punct de vedere cromatic tendintele actuale sunt catre culorile tari, combinate în diverse forme, sau alb satinat în combinatie cu decoruri adecvate“.

De-a lungul timpului, la nivel mondial au fost înregistrate diverse tendinte ale modei în privinta culorilor folosite la amenajarea bailor. De exemplu, în anii 70 culorile dominante erau auriul, verdele, caramiziul, care dupa parerea specialistilor confereau ansamblului un aspect cât mai „natural“. Datorita cresterii puternice a economiei, în urmatorii zece ani, amenajarile bailor au o paleta coloristica stralucitoare de la auriu, coral, mov, pâna la verde pastel. Amenajarea bailor în stil art deco revine în topul preferintelor. Nuantele moi ale lui anilor 1980 au fost înlocuite cu nuante de ametist, teracota si cobalt. Consumatorii prefera acum armonii naturale de culori precum verde pal sau nuante închise mergând pâna la culorile deschise, de preferinta alb stralucitor, atât la finisarea peretilor, cât si la vopsirea tâmplariei.

Produse inovative, dar si de lux

În Occident, salile de baie au devenit spatii a caror amenajare necesita aceeasi atentie ca si celelalte încaperi, obiectele sanitare capatând noi forme si culori, integrându-se perfect în ansamblul spatiului.

Astfel, si jucatorii de pe piata româneasca au început sa-si diversifice produsele si sa le aduca la standardele celor din strainatate. Un exemplu în acest sens este Urbis Armaturi Sanitare, care produce si comercializeaza articole de robinetarie sanitara într-o gama diversificata, la urmatoarele preturi: baterii amestecatoare monocomanda între 12,2 si 62 euro, baterii amestecatoare cu dubla comanda între 9,8 si 54,4 euro, accesorii pentru camere de baie între 4,5 si 50 euro, ventile si sifoane între 1,4 si 6 euro, preturile nu au TVA-ul inclus.

„Pentru crearea unui ambient cât mai placut, recomandam culorile calde: crem, aramiu, astfel venim în întâmpinarea solicitarilor cu o gama de baterii vopsite în diverse culori. De asemenea, pentru clientii cu posibilitati materiale recomandam obiectele sanitare care îmbina finisajul cromat cu elemente aurite“, a afirmat Mircea Surdulescu.

De asemenea, firma Dan Serv Trading ‘96 promoveaza produsele de gresie si faianta în combinatie cu sticla, marmura sau metal. „În acelasi timp recomandam pentru o baie de lux materiale precum granit sau marmura naturala sau recompusa“, a declarat Dobrescu. Societatea comercializeaza faianta la preturi cuprinse între 5,5 si 25 euro metrul patrat, marmura, granit natural/recompusa între 24 si 90 euro metrul patrat, gresie glazurata între 6,5 si 30 euro metrul patrat, gresie portelanata între 6,9 si 20 euro metrul patrat si gresie lucioasa între 18 si 45 euro metrul patrat.

Un alt jucator ce activeaza pe piata românesca este Firat Rom, unic importator de gresie si faianta marca Vitra (Turcia). „Faianta alba cu decoratiuni cu chenar este preferata de clienti, iar la gresie culorile cele mai cautate sunt alb, crem si bej“, a precizat Dana Constantin, agent show-room. Preturile practicate variaza în functie de modele si produse: faianta si gresie (10-20 euro/metru patrat), lavoare cu piedestal (100-400 euro), vase de wc multifunctionale folosite si ca bideu (100-700 euro), cazi normale din acril (400-1.000 euro) si cazi cu hidromasaj simple, cu sauna si terapie în culori (1.500-9.000 euro).

Conform oficialului Firat Rom, în cumpararea cazilor clienti români se orienteza spre achizitionarea atât a cazilor obisnuite, dar si a celor ultramoderne care dispun de hidromasaj, ponderea vânzarilor pe aceste doua segmente fiind egala, respectiv 50% pentru ambele.

„Cumparatorul român de lux nu-si cumpara baia din tara. El prefera sa se duca în Vest si sa-si aduca totul de afara“, este de parere managerul Liane.

În functie de suprafata locuintei, camerele de baie au diferite dimensiuni. Indiferent de dimensiune, ele trebuie sa îndeplineasca anumite criterii functionale obligatorii, iar pe planul al doilea se situeaza ambientarea estetica. De aceea, organizarea spatiului trebuie facuta cu multa grija.

Designerii de la Knox sunt de parere ca „în functie de spatiul de care dispune, fiecare sala de baie este amenajata astfel încât sa fie cât mai practica si confortabila. Se tinde spre chiuvete din sticla, fara picior, ancorate în perete si cazi de baie cât mai moderne, pe colt, jacuzzi, refuzându-se modelele simple“.

Mobilier de baie

O grija deosebita trebuie acordata si mobilierului pe care îl achizitionam pentru camerele de baie. La noi în tara lemnul este înca o prezenta inedita cu toate ca de câtiva ani de zile si pare sa domine creatiile ambient-designerilor de pretutindeni.

Mobilierul de baie comercializat de Villeroy&Boch acopera o larga arie de cerinte, de la clasic la modern, de la simplu la rafinat într-o variata gama dimensionala. „Structurata pe mai multe tipuri, colectia noastra ofera o varietate de obiecte de mobilier: dulapuri pentru rufe, corpuri suspendate, masti sub lavoare în diverse combinatii lemn si sticla, aluminiu, plastic si sticla, lemn, ceramica si lemn, inox si sticla“, ne-a informat Petcu Adrian.

Într-o baie mica este indicat un mobilier de dimensiuni reduse care sa contina strictul necesar, corpurile suspendate în diverse culori sunt foarte moderne si prezinta o mare flexibilitate în amenajare.

Conducerea de la Bianca România a afirmat ca „din punct de vedere sortimental o tendinta noua si în piata româneasca o reprezinta lavoarele pentru mobila, în diverse forme si dimensiuni. În general, ponderea vânzarilor o reprezinta obiectele sanitare din clasa medie si accesibila, dar se constata o cerinta în crestere si a celor de calitate superioara“.

Parerile sunt însa împartite, astfel, Daniel Baran afirmând ca „indiferent de produsele pe care le promovam, clientul va alege dupa criterii numai de el stiute, pe primul loc fiind pretul. Majoritatea cumparatorilor prefera produsul ieftin, de calitate slaba, renunta la verdele care s-ar asorta perfect cu gresia vernil si aleg o faianta gri care este mult mai ieftina“.

Referitor la clasa de obiecte sanitare catre care se îndreapta românii, conducerea de la Urbis Armaturi Sanitare ne-a declarat ca „din pacate, tendinta este catre accesibil, dar, din cauza nivelului scazut al calitatii acestor produse, speram ca, în curând, solicitarile vor fi axate în mod special catre mediu, eventual cu procentaj mai mare catre lux“.

În functie de propriul stil Villeroy&Boch ofera game complete de bai (Classic, Eazy, Country si Metropolitan Life) în palete coloristice variate, gama de obiecte sanitare Subway cu design modern, geometric si lavoarele Colorline de diferite forme si culori variate. „Cel mai mult surprinde colectia Aveo cu obiecte în forma unui ou, mergând pe ideea ca baia ofera protectie si siguranta asemenea unui ou, baia te readuce la viata în fiecare zi“, a spus Adrian Petcu.

Cesarom recomanda pentru o sala de baie moderna obiectele sanitare suspendate care dau senzatia de spatiu si sunt la moda în tarile europene.

Lavoarele cu piedestal suspendat, vasele de wc si bideurile suspendate sunt foarte practice putând fi amplasate cu usurinta în spatii mici, nu afecteaza pardoseala care ramâne intacta putând fi curatata si întretinuta cu usurinta.

„Ultimele noutati pe care compania le promoveaza sunt noile familii de placi Royal, în culori puternice: rosu coral, verde smarald, albastru indigo si aspect lucios.

Pentru amenajari speciale a fost creata faianta în nuante deschise care în combinatie cu brâuri si placi decorative lumineaza spatiul si pune în evidenta culorile tari rosu, verde, bleumarin, creând un spatiu elegant, cu personalitate, plin de culoare. Modelul Creta este inspirat din elementele decorative ale templelor grecesti, iar Fantasio este o combinatia de glazura mata si insertii lucioase“, a afirmat Ibolya Beres.

Un rol esential îI joaca tipul de lumina naturala (reflectata, difuza sau directa), modalitatile de iluminare artificiala, dimensiunile spatiului disponibil si forma încaperii.

Com Le Jun produce o gama variata de oglinzi din cristal Cehia, dublu argintate, ecologice cu sistem de prindere, fatetate sau cu cant lustruit în trei variante: simpla, cu spoturi, cu etajera si spoturi.

„Cele mai bine vândute produse sunt oglinzile de baie în forma de arcada sau rotunde al caror pret variaza între 200-250 de mii de lei,“ a declarat directorul general al companiei, Nicolae Juncu. Pe acest segment de piata întâlnim diverse modele care sunt în masura sa satisfaca cele mai exigente cerinte.

Optim este achizitionarea unui mobilier de baie ultramodern, cu oglinzi prevazute cu sistem de dezaburire care este compus dintr-o rezistenta electrica lipita pe spatele oglinzii la fel ca la lunetele masinilor.

În urma unei analize de piata, putem afirma ca sector decoratiunilor interioare este în crestere datorita numarului mare de producatori care ofera o gama variata de produse pentru toate buzunarele.

Discutând cu leaderii din acest domeniu am ajuns la concluzia ca în bai se poarta gresia si faianta în tonuri pastelate, care se asorteaza cu lavoarele, cazile cu hidromasaj si sauna, bideurile si wc-urile, care au aceeasi paleta cromatica, oglinzi cu dimensiuni mari fatetate prevazute cu etajera si baterii din crom aurii.

Fiecare încearca sa-si personalizeze spatiul amenajat având la îndemana o gama foarte variata de produse începând de la vopsele pâna la multitudinea variantelor de accesorii de baie existente. Indiferent de tipul contrastelor folosite într-un spatiu, este imperativ necesar sa existe o culoare dominanta, pe care trebuie sa o gasim în functie de spatiu.

Constructiv, Baia – un spatiu in transformare

Constructiv, 2005

Redactor: Georgiana Mihaescu